Marknadsföring är givetvis viktigt för ett företag. Kunderna måste veta om att företaget finns, och vilka varor eller tjänster de har att erbjuda. Marknadsföring är tyvärr en stor utgiftspost, och de flesta företag vill gärna kunna få gratis PR. Ett sätt är att få press, vanligen lokalpress, att skriva om företaget. Sådana artiklar är inte ovanliga när ett företag startar, men det går att upprepa det. Sådana tillfällen kan vara nyanställning, en större affär eller en kvalitetsutmärkelse. Det är viktigt att vid den här typen av händelser ta kontakt med tidningen, de kommer sällan självmant, men är sällan svårövertalade.Internet genomsyrar mer och mer av vårt liv, och på internet kan man få mycket, snudd på, gratis PR. En vanlig metod på Facebook är att lotta ut något, ganska billigt, bland de som delar ett inlägg. Det fungerar förstås bäst om man säljer varor som riktar sig till konsument.Riktad epost är också mycket vanligt. Man kan göra e-post som är ”personaliserad”, det vill säga att varje e-brev har mottagarens namn och andra data i meddelandet. Metoden kräver förstås att man har e-postadresserna. Detta kan lösas på många sätt. Ett vanligt är att ge ut ”VIP-kort” till kunden. När kunden fyller i ansökan anger kunden även sin e-post.