Svåraste branscherna att starta nytt i

Anledningen privatpersoner har att starta företag är väldigt varierad; kanske har något sett ett utrymme i en marknad, vill dra nytta av en specifik expertis eller så kan det helt enkelt vara ett passionsprojekt. Vad det än är måste man ibland vara extra försiktig när man planerar att starta eget då branschen är väldigt svår att bryta sig in på. Här tittar vi på några av de svåraste att starta ett nytt företag i.

Restauranger

Det har räknats på att omkring hälften av alla nya restauranger lägger ned inom tre år från starten och en fjärdedel inte ens klarar det första året. Den som planerar att starta en restaurang kommer mest troligt att behöva ett saftigt kapital för att inte bara starta restaurangen utan även klara den första tiden. Det många nya restauranger kämpar med är att helt enkelt gå runt. Att gå balansgången mellan att ta för mycket betalt och inte få några kunder, och att ta för lite betalt så man inte får in tillräckligt med pengar är inte lätt och det finns sällan mycket utrymme åt det ena eller andra hållen. De kanske då inte är så underligt att det även är populärt att ge sig in i denna bransch genom att köpa en som visat sig vara framgångsrik.

Snabbköp

Få skulle nog drömma om att starta sitt eget snabbköp, och det är med rätta. Det är få andra branscher som domineras av ett fåtal stora namn. Den enda riktiga chansen att komma in här är att starta upp en mindre lokalbutik i en liten ort. Men att ens hitta en plats där det bor tillräckligt många i närheten men som inte har ett snabbköp inom en viss radie är knappast något enkelt. Eftersom man inte har samma köpkraft som de stora kedjorna kommer man inte att kunna få saker till lika låga priser, vilket då betyder att ens marginaler också krymper.

Social media

Det är nog många som har drömt om att bli den nästa Zuckerberg, att starta från något väldigt litet och bli världsomfattande. Inte nog med att denna marknad är dominerad av bara en handfull sajter. För att få folk att använda sin över någon annans kommer man ju att behöva göra ett minst lika bra jobb och säkert behöva erbjuda något nytt som de andra inte gör. Facebook hade sina framgångar mycket på grund av att få gjorde samma sak, eller åtminstone inte med den ambitionen eller i den utsträckning de gjorde. Men nu när det finns flera stora och populära alternativ är detta en utmaning som få kan ta sig an.